הערים הגדולות והחזקות בישראל, בהן מתרחשת מסת הבניה העיקרית, כבר לפני שנתיים אימצו את תקן הבניה הירוקה.

השנה (2017), מתווה אימוץ תקן הבניה הירוקה התקדם, וברוב הרשויות הגדולות כל מבנה הכולל 6 יחידות דיור ומעלה נדרש לעמוד בתקן 5281 לבניה ירוקה.

לצד זאת ובמקביל, אנו בעיצומו של מעבר רשויות התכנון המקומיות לעבודה בשיטה מקוונת (לפי תקנה 101). תהליך התכנון המפורט להיתר כפי שהכרנו עד כה משתנה ומשנה את כללי המשחק.
אם עד היום הגשנו בקשה להיתר ראשונית שכללה תכנון בסיסי אשר בעיקר מהווה הצהרת כוונות, היום הגשת הבקשה להיתר דורשת מהיזם להביא תכנון "מבושל" הרבה יותר עד רמת הרכב חתך הקיר וסוג החלון, תכנון מפורט של מערך החשמל, אוורר מרתפים ועוד הרבה יותר.

אז איך כל זה קשור לבניה הירוקה??

יישום הבניה הירוקה בתנון נדרש לתשומת לב ונקפדה כבר מהיום הראשון. בניה ירוקה הנה שם כולל למגוון שיפורים ושינויים באדריכלות ובתכנון המבנה אשר מטרתה לתת פוקוס לשיפורים הקשורים לחיסכון באנרגיה בריאות ונוחות האדם במבנה.

שיפורים כמו תוספת בידוד לקירות, חלונות עם בידוד משופר, שימוש בחומרים בריאים ותכנון אדריכלי כוללני ומשופר המשתמש בתנאי הסביבה והאקלים לטובת האדם.
התקן לבניה ירוקה הנו רב תחומי נוגע לכל תחומי הבניה – אדריכלות, חשמל, מערכות, פיתוח סביבתי ועוד. ולכן על יועצי התכנון השונים לעבוד יחד עם יועץ הבניה הירוקה ולהטמיע הנחיותיו בתכנון כל אחד בתחומו.

אז.. להלן 10 טיפים להצלחת יישום תקן הבניה הירוקה בפרויקט:

  1. שילוב יועץ הבניה הירוקה כמה שיותר מוקדם בתכנון, בשלב תיק מידע.יועץ הבניה הירוקה נדרש לתכנן לחשב ולהמליץ לכם על תכנון מיטבי. לאחר מכן יוגשו הרבה מאוד מסמכים למכון התעדה לבדיקה.
  2. דוחות בניה חשובים שיש לשלבם בתכנון הראשוני ולא ניתן לדחות: דוח תרמי, דוח קרינה, דוח הידרולוגי, דוח אקוסטי.
  3. הגשת מסמכים למכון התעדה לבניה ירוקה קבלת משוב ותיקונים גם הם לוקחים לפחות שבועיים שלושה לפחות..
  4. חתמתם על הצהרה – כדאי שתקראו ותבינו את משמעותה. לצורך השלב הבא-אישור עליה על הקרקע (ההיתר) תתבקשו להביא הוכחות שתוכן ההצהרה בוצעה.
  5. יש לכם התלבטות בנוגע לשיטות בניה, יישום של חומרים חדשים – תתייעצו עם חברות החומרים רובן מכירות את התקן ויודעות להמליץ כיצד נכון לפעול.
  6. תלמדו על התקן, לכו לימי עיון תעמיקו ותבינו.
  7. עבדו עם יועץ מנוסה ומקצועי שקיבל הסמכה לעסוק במקצוע – זה יחסוך לכם הרבה כאב ראש, זמן וכסף מיותר. (וזה נכון לכלל היועצים)
  8. עבדו עם בודק מקצועי שקיבל הסמכה לעסוק במקצוע -גם זה יחסוך לכם הרבה כאב ראש, זמן וכסף מיותר.
  9. וזה הטיפ הכי חשוב – תתקשרו ללקוחות שלכם את ערכי הבניה הירוקה והאלמנטים שיושמו בפרויקט הם הנהנים העיקריים. ואם הם נהנים אתם נהנים.
  10. תלמדו מהניסיון תשתפרו ותחדשו. כך תהיו מובילים.

השאר תגובה